Қуғын-сүргін құрбандарының рухын ел-жұрт болып жаппай еске алу шарасы өтсе игі еді - Б. Жүнісбеков
Қазақтың ғана емес, бүкіл адамзат баласы үшін аса ауыр саналатын сол бір қасіретті жылдарды мәңгі есте сақтау мақсатындағы азапты нүкте орнына қазір «АЛЖИР» мемориалды мұражайы көтерілген. Мұнда сол нәубет жылдары «қызыл террордың» қанды тырнағы батқандардың ұрпақтары жыл сайын тәу етіп келіп тұратыны да сондықтан. Олар бір кездегі КСРО аясынан ғана емес, шартараптан да келіп жатады. Қасіретті аза тұту күніне орай тарихы мен тағылымын ұштастырған Алжир мұражайының директоры Болат Жүнісбековпен әңгімелескен едік.
- Кеңестік қызыл империяның қазақ жерінде қалдырған нәубетінің бірі - осы АЛЖИР. Ендеше, әңгімені АЛЖИР тарихынан бастасаңыз. Мұнда қанша адам тұтқында болды?
- Алдымен ГУЛАГ-тың тарихына келсек, мұның өзі Орталық атқару комитетінің 1934 жылғы қаулысымен құрылғаны белгілі. Кейіннен елдің саяси сенімсіз азаматтарын одан сайын тұқырта түсу мақсатымен 1937 жылы НКВД-ның бұйрығымен «халық жауларының» әйелдерін, олардың туыстары мен балаларын да жер аудару азабы жүзеге асырыла бастады. Қарағанды лагерінің 17-бөлімшесінің 26-шы нүктесі Ақмола өңіріндегі сол кезде Малиновка аталатын елді мекенінде жасақталды. Ал мұнда тұтқын әйелдердің алғаш табаны тиген мерзімі 1938 жылдың 6 қаңтары еді. Бұл Арқаның қақаған қысы нағыз өз қаһарына мініп тұрған уақыт болатын. Ақмола өңіріне жөнелтілген жаңағы тұтқындардың алғашқы легі, негізінен, «халық жаулары» мен саяси сенімсіз аталған ерлерінің артынан қайта-қайта іздеу салған әйелдері болатын және итжеккенге айдамас бұрын, олардың басым бөлігін «өз күйеулеріңмен жүздесетін болдыңдар» деп алдап жолға шығарған екен. Кейбір естеліктерге қарағанда, осы күнді сағына, сарыла күтіп жүргендердің бұған құлай сенгендері соншалықты - аяқ астынан тұтқыннан бір-ақ шыққандардың басым бөлігі темір тордың ар жағына сол әдемі көйлектерін киген күйі айдалған. Сосын 18 шаршы метрлік вагондарға 60-70 адамнан тиелген көлік бір сәтте-ақ жазықсыз жандарды Ақмоланың ызғарлы топырағынан бір-ақ шығарыпты. Азапты АЛЖИР қызмет еткен нәубет кезеңінде түрлі этаппен қазақ даласына айдалған 20 мыңнан астам «халық жаулары» жұбайларының адам төзгісіз тағдыры осы төңіректе өтті. Алдымен АЛЖИР-ге келіп, осы нүктеден басқа жаққа да бөлініп отырғаны белгілі. Лагерьлерге ауыстырылғандардан бөлек, жазасы жеңілдеулері де еркін қоныстану түріндегі режиммен осы төңіректе тұрақтады, кейіннен арнаулы аймақтарға көшіріліп отырды. Ал ондай көшірілгендердің қолдарына «№39 паспорт» деген құжат берілетін. Мұндай «№39 паспортты» мәжбүрсіз иеленген азаматқа Кеңестер Одағының 39 ірі қаласында болуына тыйым салынды. Жоғарыда 20 мыңнан астам тұтқын әйелдің табаны АЛЖИР-ге тиді десек, нақты осы азапты нүктеде өзінің кесілген мерзімімен отырған тұтқын әйелдердің саны 3000-нан асады. Олардың дені 5-10 жылға дейін бас бостандығынан айырылды. 62 ұлттың өкілдерінен тұратын тұтқындар болды.
- «Атақты тұтқындар» арасында кімдер бар еді? Тұтқын әйелдер арасында атақты тұлғалардың жарлары да көп болды ғой...
- Иә. Атап айтсақ, лагерьде азапты өмірін өткізгендер қатарында сол кездегі әйгілі тұлғалар Тухачевская, Русланова, Плисецкая, Майлина, Рысқұлова, Серебрякова секілді елге белгілі зиялы қауым өкілдерінің жұбайлары болды. Ешкімге қиянаттай жазығы жоқ жандардың арасында керемет дарындылары, жұртқа танымал болған азаматшалары да бар еді. Тіпті олардың не үшін азап нүктесіне айдалғаны белгісіз болып, жазықсыз үкімге кесілгені анық болатын. Мәселен, азап лагерінде болған Ханн Самойловна Мартинсон өмірін өксікпен өткізді. Ол - тамаша дәрігер, өзінің мейірімділігімен мыңдаған адамның өмірін арашалап қалған адам. Сол секілді қазақ халық комиссарының әйелі Бикамал Сырғабекова да осында тұтқында болды. Сөйтіп, тозақ орталығында ел жайсаңдарының зайыптары, қыздары мен қарындастары жазықсыздан-жазықсыз жапа шекті. Одан да сұмдығы - мұнда бойына нәресте біткен аналарға да мейірімділік жасалмады. Темір тордың ар жағында 1507 нәресте дүниеге келіп, олардың басым көпшілігі аштық пен суықтың құрбаны болды. Лагерь қабырғасында дүниеге келіп, тірі қалған нәрестелер үш жасқа дейін осында азапты күндерін өткізсе, артынан Қарағанды облысындағы Осакаров балалар үйіне жөнелтіліп отырған.
- АЛЖИР тұтқындары немен айналысты?
- АЛЖИР-де ұсталған тұтқындардың негізгі бөлігі мал шаруашылығымен шұғылданды. Қой, шошқа, құс өсірді. Онымен қоса, бау-бақша өсімдіктерін өсірумен де айналысқан. Тіпті сол кезді көзі көрген азаматтардың айтуынша, осында дүниеге келген балаларға, олардың жас аналарына қант жетіспеушілігін болдырмау үшін әйел тұтқындар осы далада өсетін жабайы сиыр бүлдіргенін де көшіріп әкеп отырғызып, соны баптап өсірген екен. Лагерь маңына ұзыннан арықтар қазылып, «алжирлік» тұтқындар өз қолдарымен терек ағаштарын отырғызған. Тарихтың тар жолындағы зары терең талай тағдырларға куә болған сол теректер әлі бар. 60 жыл болған сол терек ағаштарын нәубет кезіндегі «алжирліктердің» көз жасының бірден-бір куәгерлері десе де болады.
- «АЛЖИР» мұражайында мәдениет мекемесі ретінде әртүрлі шаралар да жиі өтіп тұратын болар?
- Жалпы, «АЛЖИР» - жай ғана мәдени мекеме емес, жаңа айтылғандардан да байқаған шығарсыз, біріншіден, ол - мәдени-танымдық орталық, екіншіден, ол - ғылыми-талдау мен зерттеу орталығы. Сондықтан негізгі мақсатымыздың өзі мұражайдың жарғысында жазылғандай, саяси қуғын-сүргіндердің тамырына тереңдеп, олардың құрбандарының тағдырына үңілу. Бір сөзбен айтсақ, осы бағыттағы жәдігерлерді жинап, толықтырып және талдап-таразылап, қолдағы мұраны келушілерге жарқырата көрсету болып табылады. Осы жауапты міндетпен ізерлей шұғылданар болсақ, ойын-сауыққа уақыт табыла қоймас. Перзенттік парызды дабыра шарамен шатастырмасақ дейміз. Бірақ көпшіліктің басын қосып, ақылдасу немесе жазықсыз құрбандарды есте қалдыру мақсатында атқарылар жұмыс өз алдына бір төбе.
- Мұражай бұдан басқа тағы қандай шараларды тұрақты өткізіп тұрады?
- Жалпы, мұражай өз күшімен жылына үш-төрт шараны атқарып, өткізіп келеді. Және бұл - тек 31 мамырдың қарсаңында ғана емес, жыл бойына жоспарланған шаралар. Дегенмен мұражайдың атқарар міндетін алдағы уақытта жетілдіре түсуді ойластырып отырмыз. Оның ішінде ізденіс жұмыстарын жандандырсақ дейміз. Қазақтың соңғы ханы Кенесарыдан бастап, Алаш тұсындағы қайраткерлер, Кеңес Одағының кезеңіндегі тұлғаларды қамтып, 1986 жылға дейінгі саяси қуғын-сүргін көрген ұлттық қайраткерлеріміздің өмірбаяндарын ғана емес, соған қатысты материалдарды толықтыру міндеті сұралып тұр. Өйткені біздегі тарихи мәліметтер, талайлы-тағдырлы жәдігерлер әлі де шаң қауып жатқан тәрізді. Қасіретті кезеңнің өзінде «ұлтым» деп өткен ұландарды ел болып ұлықтасақ екен. Сол үшін тарихи танымдық зерттеу жұмыстарын тереңірек қолға алатын боламыз. Бұдан бөлек, Мемлекет басшысы өзінің бір сөзінде: «Репрессия жылдарында аяулы да абзал азаматтарымыздың жойылғаны - большевизмнің бетіне басылар қара таңба, біздің ғасырлар бойы ұмытылмайтын қасіретіміз» деген болатын. Сондықтан да ұмытылмайтын қасіретімізді ұрпақ жадында мәңгіге қалдыру шараларын тереңдете түскеннің маңызы зор. «Өлі разы болмай - тірі байымайды» деген даналық сөзі бар. Заманында террорлықтың үлкен сойылының астында қалған тағдырлар рухын ел болып, жұрт болып бір минут үнсіздікпен еске алсақ жарасар еді. Еврей жұрты өздерінің азалы күнін ерекше өткізеді. Бүкіл жұрт болып елде қаралы рәсімдер жасайды. Сондай Аза күні таңғы 10-да бүкіл еврей жерінде жым-жырт тыныштық орнап, бір минут үнсіздіктен соң сиреналар жамырайды. Ұлы қырғынға ұшыраған ұлтымыздың ұландарын бір-екі күннің шараларымен шектелмей, жадымызда сақтап, біз де сол секілді жаппай еске алсақ дейміз.